Ani nemám pedagogické vzdělání. Dokonce jsem nikdy na žádné základní škole neučila. Navíc nejsem ani žádná rodičovská aktivistka za školy bez domácích úkolů, bez známkování nebo čehokoliv dalšího. Tak proč vlastně chci psát o učení? A jakým právem?
Právem toho, kdo učí. Cože? Ano, čtete dobře. Učím - doma své dítě v domácím vzdělávání. Tuto cestu jsem si nevybrala, zahnal mě do ní osud. Ale to neznamená, že se nebudu snažit učit co nejlépe, jak to jde.
neděle 6. prosince 2020
Okýnko, záporní lidé a Dragonbox
120 - 5x⬜ = 80
Dítko nevěřícně zírá na příklad. Chvíli čekám, jestli se nerozmluví, ale ono ne. Pro jistotu se tedy zeptám, jestli ví, co s tím. "Celkem ano, ale nevím, co s tím potom. Když na obou stranách odečtu sto dvacet, vyjde mi, že minus pět okýnek je minus čtyřicet. To třeba znamená, že minus pět lidí má dohromady dluh čtyřicet korun. Otázka je, kolik má každý z nich. A to opravdu neumím vypočítat."
Co s tím - úvaha je správná, ale naučený matematický aparát nestačí na výpočet. Zkouším navrhnout, že třeba jiným způsobem je možné přeci jen dojít k tomu, jaké číslo se má dosadit do okýnka. Je to marné, dítko trvá na tom, že v učebnici pro pátou třídu chtějí po dětech "snad vysokoškolskou látku".
Zoufale se snažím vysvětlit, že místo pěti okýnek si může myslet jedno maxi-okno. Nějak to nezabírá, dítě má pocit, že musí nějak vyřešit ty záporné lidi. Rozhodu se opustit obsah matematiky pro pátou třídu a řeknu dítěti, že když se dělí záporné číslo záporným, výsledek je kladný. Snad to zabere a bude pokoj. Kdepak, dítě žádá důkaz, protože poučka mu v kontextu nesmyslných záporných lidí vůbec nedává smysl.
Definitivně docházím k tomu, že abychom se nezbláznili, musím dítěti vysvětlit rovnice. Místo x budeme mít sice okýnko, ale budou to rovnice. Pátrám na internetu, jak na to - a nacházím poklad. Tedy spíš Poklad, možná dokonce POKLAD. Je to aplikace Dragonbox Algebra 5+ a má dokonce trochučeskou lokalizaci - na našem tabletu se špatně zobrazují háčky a čárky. Ale jinak je to paráda. Jedná se o didaktickou hru, ve které děti postupně pochopí základy řešení rovnic o jedné neznámé.
Má několik úrovní, v každé si postupně vypěstujete jednoho draka:
Máte dvě strany - co uděláte na jedné, to musíte udělat i na druhé. Když přidám kartu na jednu stranu, musím přidat tu samou kartu i na druhou stranu:
Každá karta má dvě strany - denní a noční. Když se sejde denní a noční karta, navzájem se vynulují.
Kromě "normálních" karet je ve hře ještě jedna speciální - bedna. Naším cílem je hýbat s kartami tak, aby bedna zůstala na jedné straně úplně sama a na druhé straně nebyly žádné zbytečné karty. Bedna si pro jistotu ještě všechno zkontroluje a oznámí nám, jak jsme byli úspěšní:
Postupem hry se bedna změní na x, později dokonce příšerky na čísla. Nejdříve se všechno mění na karty:
V bonusové části každé úrovně dokonce na čísla:
Tím pádem se dostáváme tam, kde bychom potřebovali být. Než se mnou dítko prošlo všechny úrovně hry, aby si poradilo se "zápornými lidmi", trvalo to skoro celý den. Každou operaci jsme si totiž vysvětlovali zároveň na papíře a počítali k tomu několik příkladů. Ale stálo to za to. Už jsem pořídila i verzi Algebra 12+, protože díky této hře se z řešení rovnic o jedné neznámé stala velmi oblíbená zábava. Navíc se vynořily další otázky - třeba jak se řeší v rovnicích závorky nebo co se bude dít, když je na jedné straně rovnice x v čitateli a na druhé ve jmenovateli.
Na závěr pár informací. Stránky projektu Dragonbox najdete tady: https://dragonbox.com/, aplikaci pro Android - tady, aplikaci pro iOS - tady. Další materiály pro výuku s Dragonboxem - tady. Průchod všemi úrovněmi hry si můžete zdarma prohlédnout tady. A že aplikace stojí něco přes dvě stě korun? Inu, to se stává, že dobré věci něco stojí. Ale někomu (jako třeba nám) ta investice možná zachrání psychické zdraví.
----------------------------------------
Drobná poznámka: Žádný příspěvek na mém blogu není komerční ani sponzorovaný. Jenom se chci podělit o to, s čím jsem spojená a nějak nám pomohlo v naší domácí cestě ke vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat