Co může mít společného zeměpis a programování? Třeba interaktivní výukovou mapu krajů České republiky. Takovou jednoduchou, kterou zvládnou vyrobit i děti na prvním stupni základních škol. Jednu takovou vyrobilo pro ostatní děti i naše dítko v programovacím jazyce Scratch. Scratch je vizuální dětský programovací jazyk navržený pro výuku programování a tvorbu jednoduchých her nebo animací. Program je přístupný online ve všech moderních prohlížečích (takže není třeba nic instalovat) a navíc má českou lokalizaci (to znamená, že je všechno v češtině). Pokud by někdo potřeboval pracovat bez přístupu k internetu, může si nainstalovat Scratch Offline Editor.
Návodů na výuku programování ve Scratchi existuje dokonce i českém jazyce opravdu velké množství. Dokonce už vznikla i řada diplomových a bakalářských prací, které se zabývají metodikou výuky programování ve Scratchi na základních školách. Na portálu imysleni.cz existují volně ke stažení tři metodiky výuky programování ve Scratchi - jedna pro první stupeň a pro druhý stupeň pro méně a více pokročilé děti. Kromě toho vyšla v češtině i kniha s názvem Programování pro děti, pomocí které se děti samy mohou naučit ve Scratchi programovat. Kniha sice popisuje programování ve starší verzi Scratche, ale ta se od současné liší hlavně barvou pozadí a výběrem rozšíření.
Takže co a jak dítko dělalo? Nejdříve pomocí Googlu našlo vhodnou mapu České republiky s vyznačením krajů, uložilo si ji do počítače a následně ji vložilo do Scratche jako novou postavu. Potom naprogramovalo rozpoznání krajů podle barev. Protože mikrofon na našem počítači opravdu není nejkvalitnější, chtělo dítko využít rozšíření Text na hlas. Jenže přišlo překvapení - čtení textů v češtině ještě Scratch neumí. Takže si procvičilo i angličtinu a v programu uslyšíte i pár vět anglicky.
A co se vlastně děti při výrobě interaktivní mapy mohou naučit? Vyhledávat obrázky na internetu, upravovat je v grafickém editoru, trochu programovat ve Scratchi, zopakovat si názvy a umístění krajů v České republice a někteří možná i tu angličtinu... Pokud nebudou chtít nic programovat, mohou pomocí mapy opakovat své znalosti.
Tady najdete návod na použití interaktivní mapy.
Moc pěkné. V tohle jsem přesně doufala, že bychom mohli dětem v "koronadobě" zadávat - aby dělaly věci napříč předměty, zeměpis, informatika, angičtina... nic z toho nebylo, ale já alespoń nacházím inspiraci!
OdpovědětVymazatDěkuji za pochvalu. Já jsem se pro změnu zase dívala na Váš blog a je pro mě nádherným zdrojem inspirace.
VymazatTak to taky děkuju :).
Vymazat