úterý 31. března 2020

Učební materiály v dějepise

Na počátků své kariéry maminky - domácí učitelky jsem pilně nakupovala učebnice, pracovní sešity a spoustu dalšího materiálu. Když pominulo počáteční nadšení, začala jsem k nakoupenému přistupovat poněkud kritičtěji. Ano - všechno bylo krásné, barevné, přizpůsobené dětskému čtenáři - a to byl problém.
Fakt, že se v učebnicích vyskytují chyby, je celkem jednoduše napravitelný. Prostě dítěti řeknu, že to tady autoři trochu zjednodušili a pokud bude mít zájem, vysvětlím mu podrobnosti. Abych nesnižovala váhu učebnice jako celku, budu se to snažit nějak zaonačit, aby chyba nevypadala jako chyba.
Ovšem záhy jsem zjistila, že přizpůsobení dětskému čtenáři vede k tomu, že učebnice obsahuje holá fakta typu ten a ten vládce měl tu a tu manželku, zavedl u nás to a to, kdysi bojoval a při bitvě hrdinsky padl. Jeho synem byl další pán (o jehož manželce se pro změnu nic nepíše), a ten zase něco postavil a bojoval. Pro změnu v boji nezahynul. Rozdíl mezi Přemyslem Otakarem II. a jeho synem Václavem II. se smrskne na zakládání měst Přemyslem Otakarem II. oproti ražbě grošů Václavem II. Přemysl vládl v Rakousku, kdežto Václav v Polsku a v Uhrách. No a ten Přemysl přece padl na Moravském poli (proti komu a proč tam bojoval je asi nedůležité, neb o tom učebnice taktně mlčí), kdežto Václav asi žije na věky (o tom, že by zemřel, není v učebnici ani slovo). Prostě jsem získala pocit, že obsah takto pojaté učebnice bych sice byla schopná si nacpat do hlavy, ale nebyla bych ani náhodou schopná ho v té hlavě dlouhodobě udržet. (Otázku, jestli je potřeba dlouhodobě udržet v hlavě obsah dějepisu pro čtvrtou a pátou třídu, ponechám stranou.) Začala jsem tedy hledat nějaké jiné zdroje, které by byly vhodné pro výuku dějepisu. Našla jsem jich dokonce víc, než jsem schopná reálně využít.

pátek 27. března 2020

Omalovánky (použití vrstev v programu Gimp)

K tomuto nápadu mě přivedl jeden starší blog Jitky Rambouskové. Spojili jsme informatiku a výtvarnou výchovu - učili se pracovat s vrstvami v grafickém editoru Gimp (je zdarma a lze ho stáhnout na https://www.gimp.org/downloads/) a vyrobili si omalovánky, které jsme si následně vymalovali. Postup je jednoduchý:
1. vybrali jsme si nějaký pěkný obrázek a otevřeli jsme ho v grafickém programu Gimp,
2. přidali jsme průhlednou vrstvu: Vrstva > Nová vrstva  > Průhledná,
3. pomocí klávesové zkratky Ctrl B jsme otevřeli panel malovacích nástrojů,
4. dvojitým kliknutím jsme otevřeli okno tužky a nastavili jsme sílu čáry,
5. obkreslili jsme obrysy,

středa 16. října 2019

Ptáci v aplikaci Quiver

Zjistila jsem, že není jednoduché naučit dítko poznávat ptáky. Bydlíme ve městě, takže jediní práci, které vídáme celkem často, jsou kosi a holubi. Teoreticky dítko pozná v knížce kdejakého ptáka, ale u živého už je to horší.
Nedávno jsem objevila Quiver, což je aplikace pro tablety a mobilní telefony, která používá rozšířenou realitu. Aplikace má verzi jak pro Andrioid, tak pro Apple. Z domovských stránek aplikace si vytisknete omalovánky, na které namíříte spuštěnou aplikaci v mobilu nebo tabletu. Omalovánky (i nevymalované) slouží jako podklad (marker), na kterém se vám ve 3D zjeví objekty. Barvu mají podle toho, jak jste si je vymalovali. To, co vidíte na obrazovce si můžete i vyfotit nebo natočit. Ve výukové verzi (stojí cca 120 Kč) je možné zobrazit i buňky s organelami, řez sopkou nebo několik vybraných památek.

Bezbolestné opakování

Mezi články na Metodickém portálu RVP jsem čirou náhodou narazila na článek Lukáše Tvrďocha nazvaný Bezbolestné opakování. Ve stručnosti - třída je rozdělená do několika skupin, v každé skupině děti sepíší seznam všeho, na co si k danému tématu vzpomenou. Následně vyberou ze seznamu pojem, který považují za důležitý a který lze zároveň předvést formou živého obrazu. Živý obraz si nacvičí a předvedou zbytku třídy. Ostatní hádají, o jaký pojem se jedná. Postupně se takto vystřídají všechny skupiny.

Dějepis v Breaking News a Genial.ly

Díky skvělému učitelskému blogu Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím jsem objevila ClassTools a v něm Breaking News Generator. Jedná se o program na tvorbu Nejnovějších zpráv. Během chvíle můžete vytvořit vlastní obrázek, který se tváří jako tapeta televizních zpráv. Odkaz na článek je tu

Program je velmi jednoduchý - jeho obsluhu zvládlo i mé devítileté dítko. Stačí vyplnit příslušná políčka textu a nahrát pozadí. S pozadím můžete před finálním uložením ještě hýbat. Když jste s výsledkem spokojení, jednoduše zmáčknete tlačítko Download Image a obrázek se uloží na vámi zvolené místo.