neděle 28. února 2021

Druhy číslovek

Když jsem chodila na základní školu, bylo pro mě určování druhů číslovek něčím hrozivým, měla jsem pocit, že nemám šanci se to naučit. Navíc se mi mezi neurčité číslovky pletla i některá zájmena. Tak jsem to s dětmi raději zkusila trochu jinak.
Nejdříve jsme si vypsali stručný seznam - prostě jen pár příkladů ke každému druhu číslovek - a přibrali jsme k tomu dvě kostky - čtyřstěnnou (protože se učíme čtyři druhy číslovek) a klasickou hrací kostku s jedním až šesti puntíky (sudé číslo znamenalo číslovku určitou, liché číslovku neurčitou). Házeli jsme kostkou a vymýšleli příběh - v každé větě jsme museli použít druh číslovky, který nám padl na kostkách. Časem nás házení kostkami přestalo bavit, a tak jsme si raději naprogramovali vlastní jednoduchý generátor druhů číslovek ve Scratchi.


Protože byl náš příběh dost dlouhý, podívaly se děti do svého seznamu číslovek opravdu mnohokrát, takže se hodně číslovek dostalo do dětských hlav bezbolestnou cestou. Ale pořád to nebylo ono...

Následoval proto další krok - hledání zábavných cvičení na internetu. Nehledala jsem já, ale děti. Každé nalezené cvičení tedy prošlo přísnou prověrkou zábavnosti, takže můžu předložit (celkem krátký) seznam toho, co naše děti v tomto oboru považují za dostatečně zábavné:
Druhý den ráno jsme zjistili, že zábavných cvičení online není nikdy dost. Takže pokud nic dalšího dostatečně zábavného neexistuje, musíme si to vytvořit sami. Nejdříve jsem s dětskou pomocí vytvořila pexeso v Match The Memory. Pexeso obsahuje celkem třicet neurčitých číslovek, z nichž webová aplikace náhodně vybere sedm. Když hráč najde dvojici stejných slov, za odměnu se dozví, o jaký druh číslovky se jedná. Webovou aplikaci Match The Memory všem zájemcům doporučuji. Je možné v ní vytvářet nejrůznější pexesa, která můžete zdarma hrát online. Velmi podrobné návody na práci s Match The Memory najdete na YouTube kanálu Match The Memory. Návody jsou sice v angličtině, ale můžete si nastavit automatický překlad titulků do češtiny - návod najdete na skvělém učitelském blogu Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím ve třetím odstavci článku eVýtvarka – co použít k rozvoji IT dovedností dětí v mateřské škole.

Jedno z dětí potom samo vyrobilo v EduCandy test na určování druhů číslovek, společně jsme vytvořili ještě jedno cvičení v Kahoot!

Protože jsme si při vší té práci o číslovkách hodně povídali, děti už mají představu o tom, že když se království nachází za devatero horami, může to být něco jiného než království za devíti horami. A připomněli jsme si také Devatero pohádek.

Přeji šťastné a veselé určování druhů číslovek!

Žádné komentáře:

Okomentovat