pondělí 22. února 2021

Story cubes - třeba v informatice, v češtině nebo v angličtině

Pár informací pro ty, kteří nevědí, co je to Story cubes neboli Příběhy z kostek - jedná se o krabičku obsahující devět hracích kostek. Na každé straně kostky se nachází jeden obrázek - duha, ryba nebo třeba váha... Úkolem hráče (nebo hráčů) je hodit s kostkami a podle obrázků vyprávět příběh. Kromě základní sady existuje i řada nejrůznějších rozšíření. Protože tento nápad chválili přede mnou už mnozí jiní, nechci opakovat slova o tom, jak je hra skvělá v českém nebo cizím jazyce při tvorbě příběhu - ať už mluveného nebo psaného. Podrobněji si o tom můžete počíst třeba tady.

My jsme to vzali za trochu jiný konec - programátorský. Mezi projekty ve Scratchi jsme našli Story cube generator, který jsme si okopírovali a začali jsme ho vylepšovat. Naznačila jsem dětem, že chybu v programu je možné najít buď přečtením kódu nebo opakovaným pouštěním programu a sledováním kostek. Děti našly chybu celkem rychle - při některých hodech se stane, že dvě kostky ukážou stejné obrázky. A začaly opravovat... Sice věděly, kde je chyba, ale i tak její opravení zabralo dost času. Potom už jen vyměnily akční kostky s modrými obrázky za kostky "klasické", protože ty se jim líbí víc.

Následovalo to nejdůležitější - pořádně si s programem pohrát. Povídali jsme si jsme příběhy v češtině, potom i v angličtině. Vytvářeli jsme příběhy, kde bylo podmínkou, aby byl příběh co nejbláznivější i takové, které musely vypadat uvěřitelně. Na závěr jsme podle metodiky Hany Průšové procvičili  tvarosloví. Den se nám prostě povedl. 

(Skrytým výukovým cílem bylo zopakovat praktické použití logických operátorů, což se také povedlo.)

Pokud by někdo chtěl využít našimi dětmi vylepšenou verzi programu, může si to zkusit tady, původní verzi najdete tady



Žádné komentáře:

Okomentovat