středa 30. března 2022

Twine podruhé

Četli jste někdy nějaký gamebook? Ano, takovou tu knihu, kde se děj odvíjí podle toho, jak se sami rozhodnete. A občas i v závislosti na náhodě. U nás doma byla před nějakou dobou oblíbená knižní série Rytíři, o něco (no... spíš o dost) starší si třeba vzpomenou na knihu O Norikovi. Jakýmsi křížencem mezi gamebookem a deskovou hrou je třeba hra Plyšová hlídka (jedná se o moc povedenou hru, doporučuji si ji zahrát).
kdysi jsem psala o tom, že vlastní gamebook si v současné době může vyrobit na počítači každý. Naše děti se kdysi pokoušely vyrobit gamebook v Google formulářích. Mělo to ale dvě nevýhody - jak se jim příběh postupně větvil, stával se systém odkazů nepřehlednějším a nepřehlednějším, ani grafická stránka nebyla úplně nejlepší.
Kdysi dávno jsme objevili Twine - o něm básnil naší tehdy osmileté programátorce jeden tehdy devítiletý programátor (ano, programátoři - byť v dětském věku - se nějak záhadně poznají už na první pohled a okamžitě si začnou vyměňovat důležité informace). Jenže naše děti tehdy ujížděly na Scratchi a Twine jim přišel jako nuda. Změna přišla až časem - když se dětem dostal do ruky první gamebook. Díky onomu programátorovi děti věděly, že určitě existuje nějaký program (jako) stvořený právě na tvorbu elektronických gamebooků, jenže jeho název už si nikdo z nich nepamatoval. Přivedla nás k němu až Petra Boháčková svým článkem Nelineární příběhy na blogu Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím. A moc jí za to děkujeme!
Společně jsme se začali prokousávat návodem na stránkách Twine Cookbook a objevovali nejrůznější fígly, jak vytvářet příběhy ve Twine. Časem jsme na stránkách Ábíčka našli i pěkný šestidílný návod na práci ve Twine. Dalším pátráním jsme objevili třeba itch.io, kde můžete najít téměř sedm tisíc děl vytvořených ve Twine. Kromě her obecných tam najdete třeba i hry výukové. Z kategorie výukových her naše děti v poslední době nejvíc zaujalo zcela nevýukové dílko nazvané Interview with a cat!
Úplně nový pohled na využití Twine ve výuce mi poskytl článek Lucie Pavelkové s názvem Twine 2 jako nástroj nelineárního učení. Prostě - Twine mohou používat nejen děti k tomu, aby se naučily tvořit vlastní literární díla nebo dokonce něco málo programovat, ale i dospělí, aby pro děti vytvářeli výukové interaktivní příběhy. V článku jsem našla i odkaz na opravdu nádherně zpracované příběhy projektu Humanitní vědy dokořán. Škoda, že nemám čas sama něco takového pro děti vytvářet! Ale je možné, že se toho časem ujmou naši (už dvanáctiletí) programátoři...

A co vyrobily ve Twine naše děti? Profil herní rodiny do soutěže Rozpočti si to. Podívat se na něj můžete tady
















Žádné komentáře:

Okomentovat