sobota 8. ledna 2022

MAPky nejsou malé mapy

Už před nějakou dobou mi dítě řeklo, že se bude podílet na MAPce. Protože jsem tehdy vůbec netušila, o co se jedná, začala jsem z něj tahat rozumy. A dozvěděla jsem se toho hodně: MAP je zkratka pro Multiple Animator Project, takže se jedná o projekt, na kterém spolupracuje několik animátorů, a každý z nich přispěje vlastní krátkou animací. A ti, kteří se necítí na výrobu animací, se můžou účastnit PMV (Picture Music Video) MAPek, ve kterých nikdo nic neanimuje, ale jednotliví účastníci dodají pouze obrázky. V praxi to vypadá tak, že někdo najde vhodnou skladbu, rozdělí ji na kratší (zpravidla pěti- až desetisekundové) úseky a hledá animátory, kteří by byli ochotní k jednotlivým úsekům vytvořit animace. Čistě teoreticky je možné, že si každý animátor vymyslí vlastní kraťoučký příběh, který nějak graficky zpracuje. Potom bychom vedle sebe mohli mít třeba mimozemšťany, kteří přistáli v létajícím talíři, holčičku, která češe pejska, a hořící panelák. Výsledná animace by nepůsobila příliš jednotně a nejspíš by vůbec nedávala smysl. Proto má většina MAPek nějaký jednotící prvek - může to být třeba použitá barevná paleta, téma (to znamená, že animátoři vytvářejí mini-příběhy na téma nějaké knihy, filmu a podobně) nebo skript (animátoři mají předepsané, co přesně mají animovat, výsledkem je potom jeden příběh, který má hlavu a patu), případně storyboard (animátoři mají zhruba předkreslené, co mají animovat, takže příběh nejenže má hlavu a patu, ale navíc  nehrozí, že by z psaného skriptu špatně pochopili, jak by měla jejich část vypadat).

Protože bez minimální porce samostudia by mě děti za nějakou dobu nejspíš považovaly za totálního nevzdělance, něco málo jsem si o tom přečetla. A hlavně jsem se na nějaké MAPky podívala.

Jak taková MAPka vzniká? Musí se najít NĚKDO (ve školním nebo kroužkovém prostředí nejspíš učitel nebo veducí kroužku, v praktickém životě někdo alespoň trošičku známý v nějaké komunitě). Ten někdo vystaví (v praktickém životě nejčastěji na YouTube) informaci o tom, že pořádá MAPku. Pěkný příklad najdete třeba tady:


Ti, kteří se moc nekamarádí s angličtinou, najdou český příklad tady. V obou případech se jedná o MAPky, které mají vlastní storyboard (to je to video na YouTube), a v popisu k videu najdete ještě spoustu dalších důležitých informací - odkaz na design postav a pozadí včetně barevné palety, odkaz na nějaký komunikační kanál, pomocí kterého spolu jednotliví animátoři probírají detaily tak, aby na sebe jednotlivé části opravdu dobře nasedaly, seznam jednotlivých částí a animátorů a hlavně datum, do kterého mají jednotliví animátoři své části poslat pořadateli MAPky.

Ačkoliv se to zdá celkem jednoduché, vytvoření pětisekundového animovaného videa zabere poměrně dost času. Většina animátorů si nejdříve celou animaci předkreslí, potom následuje finální kresba linií, vybarvení jednotlivých obrázků, přidání světel a stínů, tvorba pozadí a finalizace celé části:


Jiní animátoři dokonce vysílají na YouTube záznamy z tvorby svých částí. Jeden takový (šestihodinový) záznam si můžete prohlédnout tady.

Aby mohli lidé sledovat, jak postupně MAPka vzniká, zveřejňují někteří organizátoři MAPek také playlisty obsahující už hotové části. Někteří autoři dodají do playlistu pouze svou hotovou část, jiní také záznam celého procesu. Jeden playlist si můžete prohlédnout tady.

Protože videa na YouTube mají navíc své miniatury neboli thumbnaily (takové ty malé obrázky, které se ukazují třeba v seznamu navrhovaných videí), vypisuje pořadatel MAPky zpravidla ještě soutěž na miniaturu. Soutěž má svá pravidla, ve kterých je kromě termínu dodání děl uvedeno také, co má být na miniatuře namalováno a napsáno. Někteří výtvarníci dodají "jen" obrázek, jiní zrychlený záznam celé tvorby neboli speedpaint:


Občas autor miniatury nedodá speedpaint, ale animaci jednotlivých vrstev obrázku, jako třeba tadyNásleduje veřejné hlasování o tom, který obrázek je nejhezčí. Protože s výrobou miniatur strávili autoři spoustu času, bývají uvedené všechny soutěžní miniatury v závěrečné části MAPky. Závěrečná část také obsahuje seznam animátorů, kteří se na jejím vzniku podíleli. Pokud tomu tak není, bývá seznam animátorů uvedený v textu pod videem.

Kromě pořadatele, animátorů a autorů miniatur tvoří podstatnou část výtvarníků spojených s příslušnou MAPkou také autoři obrázků nebo videí vztahujících se k MAPce - neboli fanartů. 


A teď se konečně můžete podívat na hotovou MAPku:


Při tvorbě MAPky je dokonce možné zažít příběh, který stojí za zveřejnění na Wattpadu (jako třeba tento - příznivci bezchybného pravopisu musí přivřít očko, protože příspěvek psala jedna velmi mladá slečna).

Na závěr přidám pár praktických informací. Obrázky i jednotlivá políčka animací je možné malovat ve volně dostupných programech GIMP, Krita nebo třeba InkScape. Někteří odvážlivci používají také Paint.net nebo mobilní aplikaci IbisPaint, případně tvoří 3D animace nebo objekty v programu Blender. Výsledný film můžete vyrobit například v KdenLive, v Blenderu nebo v DaVinci Resolve. MAPky je možné také programovat - třeba ve Scratchi. A pokud by vám chyběla inspirace, tady se můžete podívat na jeden playlist obsahující spoustu MAPek.

P. S.: Kdyby vás zajímalo, kterépak MAPky se naše dítě účastnilo, můžete se na ni podívat. Jen pro zajímavost bych chtěla dodat, že celou MAPku pořádala jedna školou povinná česká slečna.



1 komentář:

  1. Díky za tipy !
    Jako první v řadě zužitkujeme tip na aplikaci Krita !
    Přesně takový program jsme hledali pro použití s grafickým tabletem !
    Léta používám kombinaci Wacom + licencovaný Photoshop -> ale tam je právě licence problémem.

    Děti našly pod stromečkem tablet a Krita je pro ně ta pravá Open-source náhrada za PS.

    Mimochodem - nevím, co používáte - ale pokud to myslíte s digitální kresbou vážněji-tablet se stylusem namísto myši doporučuji! (alternativa za periferii k PC by byl iPad se stylusem)

    Jako příznivce Wacomu jsem se bál experimentů s jinou značkou, ale XP-PEN Artist Pro (ideálně 15.6") můžu jen doporučit.
    Oproti wacomu se srovnatelnou výbavou je výrazně levnější, a kvalitou nezaostává. A hlavně díky obrazovce dítě vidí, kam kreslí (jako na papíře).

    Držím palce!

    OdpovědětVymazat