pátek 30. října 2020

Hrátky s roboty online

Tak, a máme za sebou poslední letošní akci Meet and Code, kterou jsme jako mateřské centrum pořádaly (ano, my osoby ženského pohlaví). Tentokrát jsme neučily děti programovat ve Scratchi, ale programovat roboty postavené z robotické stavebnice LEGO Education WeDo 2.0. O této stavebnici jsem psala už dříve, dnes bych ráda psala spíš o tom, jak jsme on-line programovací akci uspořádaly.

Ukázat dětem základy programování třeba ve Scratchi (mBlock, Alice, Construct, Code.org... dosaďte si dle vlastních znalostí a preferencí) online není (alespoň pro nás) extrémně složité. Vyberete si nějaké pěkné téma (třeba tvorbu příběhů, her nebo esteticky dobře vyhlížejících tvarů), přesvědčíte pár lidí, aby do toho šli s vámi, přesvědčíte o něco víc než pár dětí, že programování je natolik fantastická věc, že má smysl to alespoň zkusit, připlatíte si za rychlejší připojení k internetu a jdete na věc. (Někteří se na akci ještě připraví tím, že si navíc zjistí, co to ten Scratch (mBlock, Alice, Construct, Code.org...) vlastně je a jak se v něm programuje, jiní to už delší dobu vědí, takže tento bod přípravy už potřebovat nebudou.) Potom už jen sedíte u počítače a vysvětlujete dětem sedícím na druhém konci republiky, jak a proč se programuje to či ono, občas pomůžete některému dítěti najít chybu, občas ji možná budete hledat i sami u sebe. Na konci akce budou mít děti vyrobený pěkný program, který bude něco pěkného dělat, a vy budete mít dobrý pocit, že jste je něco naučili.

Jak ale pojmout robotickou akci online? Stavět společně roboty podle návodu? To už je lepší dětem návod poslat, aby si každý mohl stavět vlastní rychlosti. Takže na to zkusíme jít jinak - poprosíme účastníky akce, aby si nainstalovali originální program od firmy LEGO, který slouží k programování robotů LEGO WeDo. Při akci vysvětlíme funkce ikon a prosíme účastníky o vytvoření programu, který by vedl k tomu, že robot provede to či ono. 


Děti sdílely obrazovky a ukazovaly své programy. My jsme jejich programy pouštěly v robotech a ukazovaly dětem, co roboti dělají. Po stole nám postupně jezdil jednoduchý rover na průzkum Marsu, létala včela kolem tulipánu, točila se vážka a ryba mrskala ocasem. Ačkoliv většina dětí na začátku netušila o programování robotů vůbec nic, po dvou hodinách všichni zvládli vytvořit jednoduché programy a roboti vesele vykonávali zadané příkazy.

Od dětí jsme se dozvěděly, že některé z nich měly před akcí z robotiky strach, ale teď už ho nemají. A rády by si nějaké roboty samy nejen naprogramovaly, ale i postavily.  Možná k tomu přispěla i desetiletá Pavla, která dětem programování robotů ukazovala a roboty také předváděla. Pokud něco zvládne desetiletá holka, určitě to není až tak složité, aby to nezvládli ostřílení dvanáctiletí mazáci! 






Žádné komentáře:

Okomentovat