neděle 13. září 2020

Chvála stavebnice LEGO WeDo 2.0

Už dříve jsem psala něco málo o tom, že u nás doma začínala robotika se stavebnicí LEGO Education WeDo 2.0. Pro ty, kteří o této stavebnici náhodou neslyšeli, o ní něco málo napíšu. Předně - tato stavebnice není klasické LEGO, které znáte. Nepostavíte z něj ani policejní stanici, ani stáje pro poníky. Obsahuje jen 280 dílů a stojí přibližně pět tisíc korun. 

Tak za ty peníze musí být dílky snad ze zlata! Stavebnice závodního auta Ferrari má srovnatelný počet dílků a je desetkrát levnější! Nebo z druhé strany - za pět tisíc korun je možné koupit obří pirátskou plachetnici, která obsahuje skoro desetkrát víc dílků! Takže je to desetkrát předražená hloupost a nebudu se tím dál zabývat. Nebo je to všechno jinak? 


Ano, JE TO JINAK. Mezi těmi 280 dílky se totiž nachází motor, senzor pohybu, senzor náklonu a programovatelná řídící jednotka - Smart Hub. Zbývající dílky jsou také většinou jiné - najdete tam sice nějaké klasické kostky, ale zbylé dílky jsou jaksi divné. (Divné pro ty, kteří neznají řadu LEGO Technic.) Kostky s dírami, čudlíky, kostky s čudlíky, kostky s koulemi, tyčky... LEGO WeDo totiž není běžná stavebnice LEGO, ale stavebnice robotická. Ano, dají se z ní stavět roboti, které potom můžete programovat. Čtete správně - není to jeden robot, ale je jich hned celá řada - jedná se totiž o univerzální set. Abyste mohli roboty ovládat, musíte si ještě nainstalovat do počítače nebo tabletu software, ve kterém budete roboty programovat. Součástí jsou i návody na stavbu velkého množství robotů a velmi kvalitně připravená metodika (v angličtině). Nebo můžete ovládat roboty pomocí Scratche. Podrobněji o této stavebnici psal už Jindřich Šaršon, takže je zbytečné, abych o tom samém psala i já.

Ale pořád je to dost peněz. Stojí to za ty peníze? 

Těžko říct, každý to může vidět jinak. Myslím si, že u nás to za ty peníze stálo. Stavebnici děti dostaly, ještě když byli předškoláci. V té době jsem netušila, jestli na takovou věc nejsou ještě malí - ale kupodivu nebyli. Musela jsem jim však vysvětlit, jak se roboti programují a k tomu pár základních mechanických principů - třeba jak fungují kladky, ozubená kola a podobně. Nebylo to až tak jednoduché, protože ze školy jsem už většinu zapomněla a navíc jsem ochotná přísahat, že o spoustě mechanismů, které se v této stavebnici používají, jsem ve škole vůbec neslyšela. Kromě toho moje anglická slovní zásoba tehdy neobsahovala ani pasivní znalosti slov jako ozubené kolo nebo třeba vačka. Hlavní přínos stavebnice (alespoň u nás doma) vidím v tom, že jsme se všichni technicky vzdělali. Tím všichni myslím nejen děli, ale i mě, manžela a dokonce i babičku s dědečkem. Někteří se jen přiučili něco málo, někteří se naučili konstruovat a programovat vlastní roboty. Děti si díky mezinárodní soutěži ve stavění a programování robotů z LEGO WeDo Dr. E´s Challenges navíc procvičily i angličtinu a já jsem se naučila stříhat videa. 


Kromě toho nám (a tím opět myslím celé rodině) stavění a programování jednoduchých robotů otevřelo dveře k robotům složitějším - LEGO Mindstorms, mBotům a v poslední době se děti začínají seznamovat i s Arduinem. 

Na závěr přidám pár odkazů, které by mohly být užitečné:

Roboty postavené z této stavebnice si můžete prohlédnout na on-line akci zvané Holčičí robohraní. Podmínkou účasti je být holkou od druhé do sedmé třídy a mít přístup k internetu. Nebo alespoň být maminkou, babičkou, tetičkou, sousedkou nebo třeba známou takové holky a účastnit se spolu s ní.

Žádné komentáře:

Okomentovat