úterý 9. června 2020

Počítač, tablet a finanční gramotnost

Jedno z našich dětí se zajímá o finančnictví, a tak není divu, že se rozhodlo vytvořit s druhým dítětem dvoučlenný tým do soutěže Rozpočti si to! 



Nechci se tu ani tak rozepisovat o výuce finanční gramotnosti u dětí, kterou podle mého názoru skvěle zajišťuje právě účast v soutěži Rozpočti si to!, ale spíš o tom, že jsem díky této soutěži měla možnost vidět, jak děti v praxi používají spoustu programů a aplikací, se kterými se skamarádily. A to je přesně to, k čemu by podle mě měla sloužit výuka (nejen) ICT - naučit děti něco užitečného, co mohou v životě využít. Pro někoho to může být třeba vyhledávání na internetu, pro jiného používání textového editoru, další může programovat... nebo všechno dohromady. Nebo něco úplně jiného.

V prvním bloku úkolů měly děti napsat odpovědi na otázky a přidat pár obrázků a něco dostatečně kreativního. Odpovědi psaly v Libre Office, obrázky vytvořily v PicCollage. Kreativní věc vyrobily v Genial.ly, které sloužilo především jako integrátor dalších kreativních věcí - vložily tam odkazy na texty a na jednu animaci ve Scratchi.
V druhém bloku úkolů děti vytvářely texty a tabulky v Libre Office a Tabulkách Google, hojně používaly Padlet a Storyboard That.
Zadáním třetího bloku úkolů bylo vytvořit několik grafických výtvorů a na internetu najít další grafická díla. Některá grafická díla děti vytvářely pomocí PicCollage, dvě ve Storyboard That. A grafická díla na internetu hledaly pomocí rozšířeného vyhledávání v Googlu.
Čtvrtý blok úkolů byl vymyšlený především pro malé spisovatele - vytvořit tři literární díla a napsat odpovědi na pár otázek. Díla děti tvořily v Google dokumentech, protože je možné výtvory rovnou sdílet.
V pátem bloků úkolů se vyřádili především ti, kteří mají rádi videa - a to jak sledování, tak i vytváření videí. Nejdřív musely děti nějaká zajímavá videa s finančnickou tématikou na internetu najít (vyhledávaly na YouTube), potom se na ně podívat a nakonec o nich něco napsat. A aby nepřišli zkrátka i tvůrci, dalším z úkolů bylo vytvořit nějaké prezentace a z jejich předvádění vyrobit video, případně vyrobit video o nějakém tématu z oblasti finanční gramotnosti. Prezentaci tvořily v Genial.ly, zkusily si vyrobit i časovou osu v Tiki-Toki. Na natáčení a stříhání videí se děti teprve chystají. Nechám se překvapit, jak to pojmou.
Poslední blok úkolů byl zaměřený na hry. Děti si měly zahrát několik her s finanční tématikou a napsat krátké recenze. S grafickou úpravou se moc netrápily a psaly je rovnou do odpovědního formuláře. Ale i tak jsem tam našla dvě kouzelné věty: "Na hře se Páje líbilo, že je vyrobená v Google formulářích, protože v tom taky umí vyrábět hry a kvízy," a "Speciální poznatek udělala maminka - je dobré si pořádně přečíst pravidla hry."
A vyvrcholením veškerého úsilí - nejen v tomto bloku, ale i v celé hře - bylo vytvoření hry s finančnickou tématikou. Protože deskovky prý vyrobí každý, vyráběly děti v Metaverse kvízovou hru pro mobily. A protože Metaverse je jen prostředí, vyhledaly si pro svou hru obrázky a videa s volnými autorskými právy na Pixabay, vyrobily komiks ve Storyboard That a dál ho upravily v Kritě, našly si nějaké informace týkající se finančnictví na Wikipedii. A protože odkaz na hru byl moc dlouhý, zkrátily ho ve zkracovači. V neposlední řadě zjistily, že by nebylo špatné, kdyby pro Metaverse existoval nějaký debugger.

Houstone, hlásím, že vzdělávací cíl v oblasti informatiky a ICT ve čtvrté třídě byl splněn.

Žádné komentáře:

Okomentovat