Při hledání aplikace, která by nahradila HP Reveal (kdo ji má na svém mobilním zařízení, může ji používat, ostatní ale už mají smůlu), jsem narazila na aplikaci Metaverse, která nám doslova rozvrátila chod domácnosti. Dítko se okamžitě vrhlo do výroby vlastního gamebletu (naše vlastní nové slovo označující tabletovou obdobu gamebooku, pokud si ovšem dílo spustíte na telefonu, bude to asi gamephone) s rozšířenou realitou a bylo tak zaneprázdněné, že nechtělo jíst ani spát. A já se mu ani nedivím. Když mě dítko pustilo k počítači, taky jsem si něco vyrobila. A pořád jen přemýšlím, jak je možné, že jsem se o té skvělé aplikaci nedozvěděla už dřív?
Ale vrátím se zpátky na začátek. Metaverse je aplicace, která slouží ke spouštění vlastnoručně vyrobených her, knížek, testů, únikových her, geocachingu a spoustě dalších věcí. Nebo dokonce k mixování toho všeho dohromady. A navíc můžete hojně používat rozšířenou nebo virtuální realitu. Existuje jak pro Android, tak pro iOS. Avšak aplikace sama o sobě nám asi stačit nebude, protože bychom si rádi vytvořili vlastní obsah. Takže se musíme zaregistrovat do Metaverse studia.
A je tu známý problém - je to anglicky. Anglicky čtoucím doporučuji, aby si přečetli pár příspěvků v části Blog. Tím si udělají jakousi představu o tom, co všechno lze v Metaverse vytvořit. Nádherná je i část Learn, kde jsou krok za krokem popsané návody, jak si v Metaverse vytvořit vlastní - teď nevím, co vlastně. V Metaverse to nazvali Experience, neboli Zkušenost. A anglicky slyšícím doporučuji shlédnutí tutoriálů. Tam ve videích uvidíte, kam klikat a co kde vyplňovat.
Ale ani pro neznalé angličtiny to není až tak strašné - kliknete na tlačítko Get started a objeví se malá tabulka, která po vás chce e-mail, uživatelské jméno (username), heslo (password) a vyplnit, co jsme zač (I am a... - tam asi vyplníte teacher neboli učitel). Potom už jenom zmáčknete tlačítko Create account a máte hotovo. Příště se už budete přihlašovat pomocí odkazu Login, který se na stránce nachází vpravo nahoře.
Ale ani pro neznalé angličtiny to není až tak strašné - kliknete na tlačítko Get started a objeví se malá tabulka, která po vás chce e-mail, uživatelské jméno (username), heslo (password) a vyplnit, co jsme zač (I am a... - tam asi vyplníte teacher neboli učitel). Potom už jenom zmáčknete tlačítko Create account a máte hotovo. Příště se už budete přihlašovat pomocí odkazu Login, který se na stránce nachází vpravo nahoře.
Po přihlášení se dostanete na stránku svého účtu. Novou zkušenost (nevím, jak vám, ale mně to zní strašně) vytvoříte kliknutím na tlačítko Create experience. Před sebou budete mít obrázek stránky mobilu (scény). Do horní části mobilu napíšete text, když kliknete do prostřední kulaté části, můžete přidat obrázek (na výběr máte klasický nebo rozšířenou realitu), při kliknutí na spodní část mobilu se objeví tlačítko. Do tlačítka můžete také vložit text - ten ale nebudete psát přímo na tlačítko, ale do políčka Button response (odpověď tlačítka). Pokud kliknete nad toto tlačítko, vytvoří se vám další. Tvar tlačítek můžete změnit kliknutím na jednu z ikonek s názvem Shape, které se nacházejí vpravo. Pod názvem button color se ukrývá možnost změnit barvu tlačítek. Pokud budete měnit tvar tlačítek, objeví se navíc možnost number of columns - počet sloupců tlačítek. Po kliknutí na volbu Timer nastavíte dobu, po jaké se v mobilním zařízení automaticky objeví další obrazovka.
Pod mobilem mobilem můžete ještě zmáčknout na Add sound (přidej zvuk). Můžete si vybrat z velkého množství připravených zvuků, nebo nahrát vlastní z mikrofonu. Když chcete nahrát vlastní, kliknete vlevo nahoře na Created by me (Vytvořený mnou) a potom na + Add a sound vpravo nahoře. Potom už jen zmáčknete na tlačítko mikrofonu, povolíte přístup k mikrofonu vašeho počítače, počkáte, než program odpočítá 3, 2, 1 a začnete hovořit. Pokud nechcete nic nahrávat, ale máte zvuk už připravený, zmáčknete na šipečku vedle mikrofonu a nahrajete hotový zvuk. Potom zvuku dáte jméno (Give this sound a name) a uložíte ho (Save).
Pod přidáním zvuku je ještě možnost Add a frame (přidej rámeček). Tímto tlačítkem můžete přidat popředí. Až budete mít první stránku hotovou, přidáte druhou kliknutím na tlačítko + Add new. Objeví se výběr možností, co přidat jako následující stránku.
Pod mobilem mobilem můžete ještě zmáčknout na Add sound (přidej zvuk). Můžete si vybrat z velkého množství připravených zvuků, nebo nahrát vlastní z mikrofonu. Když chcete nahrát vlastní, kliknete vlevo nahoře na Created by me (Vytvořený mnou) a potom na + Add a sound vpravo nahoře. Potom už jen zmáčknete na tlačítko mikrofonu, povolíte přístup k mikrofonu vašeho počítače, počkáte, než program odpočítá 3, 2, 1 a začnete hovořit. Pokud nechcete nic nahrávat, ale máte zvuk už připravený, zmáčknete na šipečku vedle mikrofonu a nahrajete hotový zvuk. Potom zvuku dáte jméno (Give this sound a name) a uložíte ho (Save).
Pod přidáním zvuku je ještě možnost Add a frame (přidej rámeček). Tímto tlačítkem můžete přidat popředí. Až budete mít první stránku hotovou, přidáte druhou kliknutím na tlačítko + Add new. Objeví se výběr možností, co přidat jako následující stránku.
Můžete použít stejný vzor jako dosud (s jedním nebo více tlačítky a s nějakým obrázkem - Character scene), možnost, že budou děti zadávat text (Text input scene), sbírat nějaké virtuální předměty (Request item scene a Give item scene), přesměrujete je na nějakou internetovou stránku (Webview scene), děti si pořídí fotku (camera scene), přesměrujete je na konkrétní video na Youtube (Youtube scene), následují možnosti Photo portal scene a Video portal scene, které jsem prozatím neprozkoumala, neb na androidím zařízení nefungují, Wall scene je krásná věc, kam mohou děti třeba vkládat své fotky pořízené v Metaverse a dívat se na fotky jiných dětí, Pol scene umožní hlasovat, 360 video scene umožní vložit třistašedesátistupňové video a prohlížet ho buď normálně nebo v brýlích pro virtuální realitu a 360 photo scene umožní to samé s fotografiemi.
Když už víte, co se skrývá pod jednotlivými možnostmi výběru, půjdeme dál. Já jsem vybrala možnost zadávání textu.
Vyplníte otázku, na kterou budete chtít znát odpověď do bubliny nahoře. Vpravo nahoře do okna Type a response napíšete, co se jim zobrazí - třeba "Sem napiš odpověď". Vyberete typ klávesnice (Keyboard options) a nápis na tlačítku, kterým se děti posunou dál (Action button). Můžete doplnit zvuky nebo obrázek - stejně jako v předchozí scéně.
Na obrazovce na vás červeně svítí hromada výstražných trojúhelníků. Ty upozorňují na to, že musíme jednotlivé scény propojit. Kliknete na první trojúhelník na první scéně a potom na tlačítko Transition control. Vyberete, že chcete, aby se po zmáčknutí na první tlačítko objevila obrazovka s textem (Scene 2). Stejně to uděláte pro případná další tlačítka. Vytvoří se vám propojení mezi scénami.
Abyste mohli zkontrolovat, jestli je odpověď na otázku o Karlově mostě správná, musíte znovu kliknout na modré tlačítko vpravo nahoře + Add new. Tentokrát ale nebudete vybírat scénu, ale vyberete možnost Check Text Response (zkontroluj textovou odpověď).
Propojíte výstup z této scény s možností Check Text Response tak, jak jste propojovali první a druhou scénu, jen s tím rozdílem, že v možnostech Transition control vyberete Transition to block a v políčku pod tím Check Text Response.
Kliknete na modrý blok Check Text Response a vpravo do políčka Text To Check For vyplníte správnou odpověď. Pokud trváte na tom, aby velká písmena byla velká, vyberete možnost Case sensitive. Potom vyberete, co se má stát v případě správné odpovědi (On response contains) nebo nesprávné odpovědi (On response does not contain).
Možností, co s tímto nástrojem dělat, je opravdu mnoho, vydalo by to spíš na samostatný blog než na jeden příspěvek. Zkoumejte, experimentujte.
Až budete s prací spokojení, můžete ji zveřejnit. Před tím ale doporučuji své dílo nějak nazvat. To uděláte kliknutím na Untitled experience vlevo nahoře - místo nic neříkajícího názvu zvolíte svůj vlastní. A potom zmáčknete na tlačítko Publish vpravo nahoře.
V možnostech General můžete přidat stručný popis svého díla. Daleko užitečnější je ale možnost Advanced - tam vyberete, jestli je vaše dílo veřejně přístupné (Public), součástí skupiny (to je speciální funkce pro geocaching) nebo přístupná jen těm, kterým poskytnete link nebo QR kód. Potom si také můžete vybrat, jestli dovolíte, aby ostatní využívali vaše dílo jako vzor, který si mohou stáhnout a modifikovat (Allow cloning) nebo ne (Don't allow cloning). A zmáčknete na Publish. Objeví se vám QR kód, link na QR kód a link na vaše studio. Potom už stačí v aplikaci Metaverse načíst QR kód a spustit svou první "zkušenost".
Vypadá to složitě, ale až tak strašné to není. Tady se můžete podívat, co vytvořilo naše dítko, které chodí do čtvrté třídy a jeho znalosti angličtiny jsou asi tak - no, znalosti žáka čtvrté třídy.
link na QR kód: https://mtvrs.io/SilverGrandioseCommabutterfly
Doufám, že se vám tvorba "zkušeností" bude líbit stejně jako nám.
Když už víte, co se skrývá pod jednotlivými možnostmi výběru, půjdeme dál. Já jsem vybrala možnost zadávání textu.
Vyplníte otázku, na kterou budete chtít znát odpověď do bubliny nahoře. Vpravo nahoře do okna Type a response napíšete, co se jim zobrazí - třeba "Sem napiš odpověď". Vyberete typ klávesnice (Keyboard options) a nápis na tlačítku, kterým se děti posunou dál (Action button). Můžete doplnit zvuky nebo obrázek - stejně jako v předchozí scéně.
Na obrazovce na vás červeně svítí hromada výstražných trojúhelníků. Ty upozorňují na to, že musíme jednotlivé scény propojit. Kliknete na první trojúhelník na první scéně a potom na tlačítko Transition control. Vyberete, že chcete, aby se po zmáčknutí na první tlačítko objevila obrazovka s textem (Scene 2). Stejně to uděláte pro případná další tlačítka. Vytvoří se vám propojení mezi scénami.
Abyste mohli zkontrolovat, jestli je odpověď na otázku o Karlově mostě správná, musíte znovu kliknout na modré tlačítko vpravo nahoře + Add new. Tentokrát ale nebudete vybírat scénu, ale vyberete možnost Check Text Response (zkontroluj textovou odpověď).
Propojíte výstup z této scény s možností Check Text Response tak, jak jste propojovali první a druhou scénu, jen s tím rozdílem, že v možnostech Transition control vyberete Transition to block a v políčku pod tím Check Text Response.
Kliknete na modrý blok Check Text Response a vpravo do políčka Text To Check For vyplníte správnou odpověď. Pokud trváte na tom, aby velká písmena byla velká, vyberete možnost Case sensitive. Potom vyberete, co se má stát v případě správné odpovědi (On response contains) nebo nesprávné odpovědi (On response does not contain).
Možností, co s tímto nástrojem dělat, je opravdu mnoho, vydalo by to spíš na samostatný blog než na jeden příspěvek. Zkoumejte, experimentujte.
Až budete s prací spokojení, můžete ji zveřejnit. Před tím ale doporučuji své dílo nějak nazvat. To uděláte kliknutím na Untitled experience vlevo nahoře - místo nic neříkajícího názvu zvolíte svůj vlastní. A potom zmáčknete na tlačítko Publish vpravo nahoře.
V možnostech General můžete přidat stručný popis svého díla. Daleko užitečnější je ale možnost Advanced - tam vyberete, jestli je vaše dílo veřejně přístupné (Public), součástí skupiny (to je speciální funkce pro geocaching) nebo přístupná jen těm, kterým poskytnete link nebo QR kód. Potom si také můžete vybrat, jestli dovolíte, aby ostatní využívali vaše dílo jako vzor, který si mohou stáhnout a modifikovat (Allow cloning) nebo ne (Don't allow cloning). A zmáčknete na Publish. Objeví se vám QR kód, link na QR kód a link na vaše studio. Potom už stačí v aplikaci Metaverse načíst QR kód a spustit svou první "zkušenost".
Vypadá to složitě, ale až tak strašné to není. Tady se můžete podívat, co vytvořilo naše dítko, které chodí do čtvrté třídy a jeho znalosti angličtiny jsou asi tak - no, znalosti žáka čtvrté třídy.
link na QR kód: https://mtvrs.io/SilverGrandioseCommabutterfly
link na studio: https://studio.gometa.io/discover/me/8e259326-4774-4951-a128-55554578e8e6
Abyste si mohli prohlédnout cizí "zkušenosti", musíte být přihlášení na Metaverse. Potom se vám objeví stránka studia. Kliknete na tři tečky vpravo od ikony "zkušenosti" a potom na Clone experience. Až se vám "zkušenost" načte do vašeho studia, stačí kliknout na tlačítko Edit a můžete si zkopírovanou zkušenost nejen prohlédnout, ale upravit podle svého.
Abyste si mohli prohlédnout cizí "zkušenosti", musíte být přihlášení na Metaverse. Potom se vám objeví stránka studia. Kliknete na tři tečky vpravo od ikony "zkušenosti" a potom na Clone experience. Až se vám "zkušenost" načte do vašeho studia, stačí kliknout na tlačítko Edit a můžete si zkopírovanou zkušenost nejen prohlédnout, ale upravit podle svého.
Doufám, že se vám tvorba "zkušeností" bude líbit stejně jako nám.
Žádné komentáře:
Okomentovat